Julkaistu 15.04.2021 klo 09.21

Terrafamen ympäristötarkkailun keskeiset vuosiraportit 2020 saatavilla yhtiön verkkosivuilla

Terrafamen ympäristötarkkailun vuosiraportit 2020 ovat valmistuneet keskeisiltä osiltaan. Ensimmäiset osaraportit ovat saatavilla Terrafamen verkkosivuilta osoitteesta: www.terrafame.fi > Terrafame Oy > Ympäristövaikutukset ja -tarkkailu > Ympäristötarkkailuraportit. Yhteenveto ja käyttötarkkailuraportti sekä kalatalousraportin vielä keskeneräiset liitteet lisätään sivustolle välittömästi niiden valmistuttua, viimeistään toukokuun loppuun mennessä.

Terrafamen toiminnan velvoitetarkkailun ja siitä raportoinnin toteuttaa ulkopuolinen konsulttiyhtiö, joka käyttää näytteenotossa henkilösertifioituja näytteenottajia sekä näytteiden määritykseen akkreditoitua ympäristölaboratoriota. Tarkkailuohjelma on vaikutusalueen ELY-keskusten hyväksymä.

Veli-Matti Hilla, kestävän kehityksen johtaja, Terrafame Oy, p. 020 7130 800 (vaihde)

Terrafamen toiminnan tarkoituksena on keventää liikenteen hiilijalanjälkeä vastuullisesti tuotetuilla akkukemikaaleilla. Terrafamen yhdelle teollisuusalueelle sijoittuva integroitu tuotanto omasta kaivoksesta akkukemikaaleiksi muodostaa ainutlaatuisen ja energiatehokkaan tuotantoketjun, joka tuottaa asiakkaille akkukemikaaleja, joiden hiilijalanjälki on selvästi teollisuuden keskiarvoa matalampi.

Terrafame Oy on perustettu vuonna 2015. Vuonna 2020 sen liikevaihto oli 338 MEUR ja yhtiön teollisuusalueella työskenteli noin 2 000 työntekijää, joista urakoitsijoiden ja alihankkijoiden osuus oli vähän yli puolet. www.terrafame.fi