Julkaistu 06.07.2018 klo 13.15

Akkukemikaalitehtaalle rakennuslupa Sotkamon kunnalta

Terrafame on saanut Sotkamon kunnalta rakennusluvan kaavailemalleen uudelle tehtaalle, jossa tuotettaisiin sähköajoneuvojen akkujen valmistukseen soveltuvia akkukemikaaleja. Kunnan rakennuslupaviranomainen on myöntänyt rakennusluvan toukokuussa jätetyn hakemuksen mukaisesti kahdelle eri tuotantorakennukselle.

Hankkeessa yhtiön nykyiselle Sotkamon Tuhkakylässä sijaitsevalle tehdasalueelle on suunniteltu kokonaisalaltaan 7 750 neliön (m2) kokoinen rakennus tuotantoprosessin kiteytysvaiheelle sekä kokonaisalaltaan 10 540 neliön kokoinen rakennus uuttovaiheelle. Molempien rakennusten kantavat rakenteet tehdään teräksestä. Muuten rakentamisessa on suunniteltu käytettävän elementtirakenteita. Julkisivumateriaaliksi on tulossa metallilevy. Lupahakemuksen mukaan rakennukset sijoittuvat vierekkäin toiselle puolelle junarataa kuin nykyinen metallitehdas.

”Rakennusluvan saaminen on yksi merkittävä virstanpylväs tässä hankkeessa. Jatkamme nyt maanrakennustöiden valmistelua ja tehtaan toteutussuunnittelua”, kommentoi toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen.

Terrafame on selvittänyt akkukemikaalien tuotantoa vuodesta 2017 alkaen ja kuluneen kevään aikana hankkeessa on siirrytty tehtaan teknis-taloudellisesta selvitysvaiheesta toteutussuunnitteluun. Yhtiöllä on myös käynnissä tehtaan ympäristövaikutusten arviointi eli YVA-menettely, jossa valmistellaan parhaillaan YVA-selvitystä.

Toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen, Terrafame Oy, p. 050 590 0720, joni.lukkaroinen(at)terrafame.fi
Viestintäjohtaja Katri Kauppila, Terrafame Oy, p. 040 569 9200, katri.kauppila(at)terrafame.fi

Terrafame Oy on suomalainen monimetalliyhtiö, joka tuottaa nikkeliä, sinkkiä, kobolttia ja kuparia Sotkamossa sijaitsevalla kaivoksellaan ja metallitehtaallaan. Tavoitteenamme on ympäristön kannalta kestävä, turvallinen ja kannattava liiketoiminta. www.terrafame.fi