Julkaistu 17.01.2024 klo 09.00

Terrafamen toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen jättää tehtävänsä

Terrafame Oy:n hallitus ja yhtiön toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen ovat sopineet, että Lukkaroinen jättää tehtävänsä. Lukkaroinen on toiminut Terrafamen toimitusjohtajana vuodesta 2016.

Yhtiön hallitus on nimittänyt Terrafamen väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi Seppo Voutilaisen. Voutilainen aloittaa tehtävässä välittömästi. Voutilainen on toiminut syyskuusta 2020 lähtien Terrafamen johtoryhmän jäsenenä ja tuotantojohtajana, jossa roolissa hän jatkaa väliaikaisen toimitusjohtajuuden ohella.

”Joni Lukkaroinen on toiminut Terrafamen toimitusjohtajana lähes kahdeksan vuoden ajan. Tämä ajanjakso on pitänyt sisällään niin Terrafamen toiminnan menestyksekkään ylösajon yhtiön alkuvuosina kuin Terrafamen suuntautumisen akkukemikaalien tuottajaksi liikenteen sähköistyessä. Haluankin kiittää Jonia pitkäjänteisestä ja hyvästä työstä hänen luotsatessaan Terrafamea siksi yhtiöksi, joka se tänä päivänä on.

Terrafame on siirtymässä seuraavaan kehitysvaiheeseen. Terrafamella on maailman suurimpiin kuuluva akkukemikaalitehdas, ja strategiamme oleellinen osa on Terrafamen edelläkävijyyden vahvistaminen globaalin akkuteollisuuden kumppanina. Hallitus on arvioinut, että yhtiön vieminen seuraavaan kehitysvaiheeseen edellyttää myös uudenlaista toimitusjohtajaa”, toteaa Lauri Ratia, Terrafame Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Terrafamen hallitus on käynnistänyt uuden toimitusjohtajan hakuprosessin.

Lauri Ratia, Terrafame Oy, hallituksen puheenjohtaja, puh. 050 2922, ratia(at)lauriratia.com

Terrafame keventää liikenteen hiilijalanjälkeä toimittamalla globaalille akkuteollisuudelle vastuullisesti tuotettuja akkukemikaaleja. Terrafamen teollisuusalueella sijaitsee yksi maailman suurimmista sähköajoneuvojen akuissa käytettävien akkukemikaalien tuotantolinjoista. Laitos pystyy tuottamaan nikkelisulfaattia noin miljoonan sähköautoon vuodessa. Terrafamen tuottaman nikkelisulfaatin hiilijalanjälki on yksi teollisuuden pienimmistä.

Terrafamen integroitu, ainutlaatuinen ja energiatehokas tuotantoprosessi kaivoksesta akkukemikaaleihin sijaitsee yhdellä ja samalla teollisuusalueella. Se tarjoaa asiakkaille läpinäkyvän, jäljitettävän ja aidosti eurooppalaisen akkukemikaalien tuotantoketjun.

Terrafame Oy on perustettu vuonna 2015. Vuonna 2022 Terrafamen liikevaihto oli 584 miljoonaa euroa. Yhtiön teollisuusalueella työskentelee noin 1500 henkilöä, joista noin puolet on kumppaniyritysten työntekijöitä.