Julkaistu 29.10.2018 klo 11.41

Terrafame tilaa akkukemikaalitehtaan kiteytysteknologian JordProxalta

Monimetalliyhtiö Terrafame ja JordProxa ovat solmineet sopimuksen kiteytysteknologiasta Sotkamoon suunnitteilla olevaan tehtaaseen, joka valmistuttuaan tuottaa akkukemikaaleja sähköajoneuvojen akkujen valmistukseen. Sopimukseen kuuluvat tehtaan kiteytysteknologia-alueen suunnittelu, avainlaitteiden toimittaminen sekä käyttöönotto- ja koulutuspalvelut.

Akkukemikaalitehtaan prosessissa on kolme päävaihetta, joista kiteytys on viimeinen vaihe. Kiteytyksessä puhdistetut nikkeli-, koboltti- ja ammoniumsulfaattiliuokset syötetään erillisiin kiteytysprosesseihin, joissa liuoksen vesi haihdutetaan korotetussa lämpötilassa ja alipaineessa. Kiteytyksestä saatavat nikkeli- ja kobolttisulfaattituotteet pakataan suursäkkeihin ja toimitetaan asiakkaille. Ammoniumsulfaattituote toimitetaan irtotuotteena.

JordProxa on erikoistunut erottamaan puhtaita kiinteitä aineita nesteistä kiteytysteknologian avulla. Yhtiössä yhdistyvät australialaisen Jordin sekä eteläafrikkalaisen Proxan projektinhallintataidot ja prosessitekniikan osaaminen. JordProxalla on 40 vuoden ajalta yli 250 referenssiä kiteytyslaitosten suunnittelusta ja toimituksista.

JordProxan kiteytysteknologian toimitukset Terrafamelle ajoittuvat vuoden 2020 alkupuolelle. Tehtaan on määrä valmistua vuoden 2020 lopulla siten, että kaupallinen tuotanto voidaan aloittaa vuoden 2021 alussa.

Toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen, p. 050 590 0720, joni.lukkaroinen(at)terrafame.fi

Terrafame Oy on suomalainen monimetalliyhtiö, joka tuottaa nikkeliä, sinkkiä, kobolttia ja kuparia Sotkamossa sijaitsevalla kaivoksellaan ja metallitehtaallaan. Suunnittelemme nyt päätuotteemme, nikkeli-kobolttisulfidin, jalostusta sähköajoneuvojen akkuihin sopiviksi nikkeli- ja kobolttisulfaateiksi. Tavoitteenamme on ympäristön kannalta kestävä, turvallinen ja kannattava liiketoiminta. www.terrafame.fi