Julkaistu 25.10.2018 klo 13.00

Terrafame ja Outotec sopimukseen akkukemikaalitehtaan paineliuotusteknologian toimituksista

Monimetalliyhtiö Terrafame on solminut Outotecin kanssa sopimuksen paineliuotusteknologian hankkimiseksi suunnitteilla olevaan akkukemikaalitehtaaseen Sotkamoon. Sopimukseen sisältyvät tehtaan liuotusteknologia-alueen suunnittelu, avainlaitteiden toimittaminen sekä asennusvalvonta- ja koulutuspalvelut.

Akkukemikaalitehtaan prosessissa on kolme päävaihetta, joista paineliuotus on ensimmäinen vaihe. Paineliuotuksessa Terrafamen nykyinen päätuote, nikkeli-kobolttisulfidi, lietetään ensin reaktorissa. Sen jälkeen liuos syötetään autoklaaviin eli paineliuotusreaktoriin, mistä saadaan metallisulfaattiliuos korotetun paineen ja lämpötilan avulla. Sakeutuksen ja suodatuksen jälkeen liuos ohjataan jatkopuhdistukseen ja lopulta akkukemikaalien valmistukseen.

Teknologiayhtiö Outotec on ollut mukana Terrafamen akkukemikaalitehdashankkeessa jo esiselvitysvaiheessa. Yhtiö on tehnyt nyt sovittua vastaavia toimituksia myös muille teollisuuslaitoksille sekä Suomessa että ulkomailla. Sähköajoneuvojen akkukemikaaleja tuottavan tehtaan rakentamisen on määrä alkaa vuoden 2019 alkupuolella, ja paineliuotuksen toimitukset ajoittuvat arviolta vuoden 2020 alkupuolelle.

Toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen, p. 050 590 0720, joni.lukkaroinen(at)terrafame.fi

Terrafame Oy on suomalainen monimetalliyhtiö, joka tuottaa nikkeliä, sinkkiä, kobolttia ja kuparia Sotkamossa sijaitsevalla kaivoksellaan ja metallitehtaallaan. Suunnittelemme nyt päätuotteemme, nikkeli-kobolttisulfidin, jalostusta sähköajoneuvojen akkuihin sopiviksi nikkeli- ja kobolttisulfaateiksi. Tavoitteenamme on ympäristön kannalta kestävä, turvallinen ja kannattava liiketoiminta. www.terrafame.fi