Julkaistu 07.08.2017 klo 16.40

Yhdestoista kiviauto aloitti työuransa Terrafamen Sotkamon kaivoksella

Yhdestoista kiviauto on aloittanut työuransa Terrafamella Sotkamossa loppukesästä. Kiviautoja käytetään sekä malmin että sivukiven kuljettamiseen kaivosalueella.

Uusi kiviauto on tekniikaltaan samanlainen kuin muut kaivoksen kiveä kuljettavat jättiläiset. Yli 340 000 kiloa painavan auton voimanlähteenä on 16-sylinterinen, 50,2-litrainen dieselmoottori, joka tuottaa tehoa 1 491 kilowattia (noin 2 000 hv). Kiviautojen 9 ja 10 tavoin uusimmassakin autossa on digitaalinen vaaka, joka näyttää kuorman painon kyljessä olevassa näytössä.

Isot kaivoskoneet saapuvat useammassa osassa Terrafamen kaivoskorjaamolle, missä ne kootaan valmiiksi. Uusinta Japanista tullutta kiviautoa koottiin noin puolitoista kuukautta.

Terrafame Oy on suomalainen monimetalliyhtiö, joka tuottaa nikkeliä, sinkkiä ja kobolttia Sotkamossa sijaitsevalla kaivoksellaan ja metallitehtaallaan. Tavoitteenamme on ympäristön kannalta kestävä, turvallinen ja kannattava liiketoiminta.