Julkaistu 06.02.2020 klo 13.48

Valtioneuvosto on antanut Terrafamelle luvan uraanin talteenottoon

Valtioneuvosto on tehnyt tänään 6.2.2020 päätöksen, jolla se antaa Terrafamelle luvan uraanin talteenottoon. Yhtiö jätti ydinenergialain (990/1987) mukaisen lupahakemuksen koskien uraanin talteenottoa valtioneuvostolle 30.10.2017. Terrafamella on jo asiaan liittyvä kemikaalilupa sekä ympäristölupa.

Uraanilaitoksen saattaminen käyttökuntoon vie arviolta noin vuoden, minä aikana rakentuu myös laitoksen organisaatio. Valtioneuvoston päätöksestä on kuitenkin mahdollista valittaa KHO:hon, minkä jälkeen kestää Terrafamen arvion mukaan noin 2 vuotta, ennen kuin lupa on lainvoimainen.

Toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen, Terrafame Oy, p. 020 7130 800 (vaihde), joni.lukkaroinen(at)terrafame.fi

Uraanin talteenottolaitos. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Terrafame Oy on suomalainen monimetalliyhtiö, joka tuottaa nikkeliä, sinkkiä, kobolttia ja kuparia Sotkamossa sijaitsevalla kaivoksellaan ja metallitehtaallaan. Rakenteilla olevan akkukemikaalitehtaan myötä päätuotteemme nikkeli-kobolttisulfidi jalostetaan sähköajoneuvojen akkuihin sopiviksi nikkeli- ja kobolttisulfaateiksi. Tavoitteenamme on ympäristön kannalta kestävä, turvallinen ja taloudellisesti kannattava liiketoiminta. www.terrafame.fi