Julkaistu 13.08.2020 klo 13.10

Monimetalliyhtiö Terrafame rakentaa parhaillaan Sotkamoon yhtä maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista. Akkukemikaalien kaupallinen tuotanto käynnistyy vuoden 2021 alkupuolella. Tehtaan vuotuinen nikkelisulfaattikapasiteetti riittää nykyisillä akkukemioilla noin miljoonan ja kobolttisulfaattikapasiteetti noin 300 000 sähköauton akkuun.

Terrafame valmistautuu akkukemikaalitehtaan käynnistykseen vahvistamalla kaupallista organisaatiotaan.

Kaupalliseksi päälliköksi on 13.8.2020 alkaen nimitetty kemian prosessi-insinööri Ismo Huida, jonka vastuualueeseen kuuluvat akkukemikaalitehtaan toimitukset.

Ismo siirtyy Terrafamelle Aurubis Finland Oy:n hankintapäällikön tehtävästä. Hän on myös aiemmin toiminut metalli- ja kemianteollisuuden toimitusketjun hallinnan ja logistiikan tehtävissä. Terrafamella Ismo toimii kaupallisen johtajan Janne Palosaaren varamiehenä.

Vientipäälliköksi on 13.8. alkaen nimitetty metsätalousinsinööri Henrik Hagström vastuualueenaan Terrafamen vientilogistiikka. Henrik on toiminut pitkään useiden yrityksien vientiin ja logistiikkaan liittyvissä tehtävissä sekä mm. Oy M. Rauanheimo Ab:n myyntipäällikkönä ja kaupallisena johtajana.

Molemmat tehtävät ovat uusia ja nimitetyt henkilöt raportoivat Terrafamen kaupalliselle johtajalle Janne Palosaarelle.

”Akkukemikaalitehtaan rakennustyöt ovat viimeistelyvaiheessa. Pääprosessialueiden asennustöiden edetessä pääsemme aloittamaan ensimmäiset koekäyttötoimet lähiaikoina. Haluamme olla hyvin valmistautuneita akkukemikaalien kaupallisten toimitusten aloittamiseen. Olen erittäin tyytyväinen, että saamme joukkoomme kokeneita ammattilaisia varmistamaan asiakaslupaustemme toteutumisen”, toteaa Terrafamen kaupallinen johtaja Janne Palosaari.

Janne Palosaari, kaupallinen johtaja, Terrafame, p. +358 20 7130 800 (vaihde)

Terrafame Oy on vuonna 2015 perustettu suomalainen monimetalliyhtiö, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Sotkamossa. Yhtiön bioliuotusta hyödyntävä tuotantoprosessi on ainutlaatuinen ja sen hiilijalanjälki selvästi perinteisiä nikkelin tuotantoteknologioita matalampi. Terrafame rakentaa parhaillaan yhtä maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista, jonka myötä yhtiö siirtyy jalostusketjussa eteenpäin metallipuolituotteiden valmistajasta sähköautojen akuissa käytettävien akkukemikaalien tuottajaksi. Vuonna 2019 Terrafamen liikevaihto oli 310 MEUR ja yhtiön teollisuusalueella työskenteli noin 1500 työntekijää, joista kumppaniyritysten osuus oli noin puolet. www.terrafame.fi