Julkaistu 18.10.2017 klo 12.20

Terrafame Oy:n yhteistoimintaneuvottelut päätökseen

Monimetalliyhtiö Terrafame Oy on saanut päätökseen yhteistoimintaneuvottelut, jotka yhtiö aloitti kaikkien henkilöstöryhmien kanssa syyskuun alussa. Yhtiön ja henkilöstön välisissä neuvotteluissa etsittiin ratkaisua siihen, miten henkilöstöresursseja voidaan sopeuttaa vastaamaan paremmin toiminnan ylösajon loppuvaiheen tarpeita. Tavoitteena on nyt vakiinnuttaa toimintaa ja viedä ylösajo loppuun mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Yhteistoimintaneuvottelut saatiin päätökseen 16.10.2017, ja niiden tuloksena Terrafame vähentää tuotannollisten ja taloudellisten syiden sekä toimintojen uudelleen järjestelyiden perusteella kaikkiaan 47 työtehtävää, joista irtisanomisia on 37. Noin kolmasosa työtehtävistä poistuu metallien talteenotosta ja kaksi kolmasosaa tasaisesti kunnossapidosta, bioliuotuksesta ja vesienhallinnasta sekä tukitoiminnoista. Irtisanottaville henkilöille tarjotaan tukea muutostilanteeseen ja uudelleen työllistymiseen.

Aktiivisimman ylösajon aikana Terrafame on työllistänyt kaivosalueellaan yli 1 300 yhtiölle ja kumppaniyrityksille työskentelevää henkilöä. Tällä hetkellä Terrafamessa työskentelee noin 660 vakituista henkilöä. Suoran työllistämisen lisäksi Terrafamen toiminnalla on huomattavia työllisyysvaikutuksia Kainuussa ja Suomessa laajemminkin.

Toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen, Terrafame Oy, p. 050 5900 720, joni.lukkaroinen(at)terrafame.fi
Viestintäjohtaja Katri Kauppila, Terrafame Oy, p. 040 5699 200, katri.kauppila(at)terrafame.fi

Terrafame Oy on suomalainen monimetalliyhtiö, joka tuottaa nikkeliä, sinkkiä ja kobolttia Sotkamossa sijaitsevalla kaivoksellaan ja metallitehtaallaan. Tavoitteenamme on ympäristön kannalta kestävä, turvallinen ja kannattava liiketoiminta.