Julkaistu 03.11.2020 klo 15.49

Terrafame on antanut Kainuun ELY-keskukselle YSL 123 §:n mukaisen ilmoituksen kipsisakka-allas 3:n käyttöönotosta

Terrafame on ottanut käyttöön uuden kipsisakka-altaan (KS3), vaikka sillä ei ole vielä ympäristölupaa. Terrafamen bioliotusprosessista poistetaan vettä neutralointiprosessilla, jota käytetään sateisina ajanjaksoina. Silloin kun neutralointiprosessi on käytössä, muodostuu kipsisakkaa. Terrafamen nykyiset kipsisakka-altaat ovat täyttymässä, joten yhtiö joutuu ottamaan uuden altaan käyttöön ympäristöturvallisuuden varmistamiseksi.

Uusi kipsisakka-allas KS3 on suunniteltu ja rakennettu vaatimusten mukaisesti ja tähän käyttötarkoitukseen. Terrafame on hakenut ympäristölupaa kipsisakka-allas KS3:lle elokuussa 2017. Lupapäätöstä odotettiin syksyyn 2020 mennessä, mutta se on viivästynyt, joten uusi allas joudutaan ottamaan käyttöön ennen lupapäätöstä.

Terrafame on ilmoittanut asiasta 3.11.2020 Kainuun Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskukselle (Kainuun ELY-keskus) ympäristönsuojelulain 123 §:n mukaisesti.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen, Terrafame Oy, puh. 020 713 0890, joni.lukkaroinen(at)terrafame.fi

YSL123 §:n mukainen ilmoitus Kainuun ELY-keskukselle (pdf, 506 kt)

Terrafamen toiminnan tarkoituksena on keventää liikenteen hiilijalanjälkeä vastuullisesti tuotetuilla akkukemikaaleilla. Terrafamen yhdelle teollisuusalueelle sijoittuva integroitu tuotanto omasta kaivoksesta akkukemikaaleiksi on ainutlaatuinen energiatehokas kokonaisuus, joka tarjoaa asiakkaille läpinäkyvän, jäljitettävän ja aidosti eurooppalaisen akkukemikaalien tuotantoketjun. Terrafame aloittaa akkukemikaalien tuotannon vuoden 2021 alkupuolella. Uusi tehdas on yksi maailman suurimmista sähköautojen akuissa käytettävien akkukemikaalien tuotantolinjoista ja sen tuottaman nikkelisulfaatin hiilijalanjälki on yli 60 prosenttia pienempi kuin teollisuudessa keskimäärin.

Terrafame Oy on perustettu vuonna 2015 ja sen tuotantolaitokset sijaitsevat Sotkamossa. Vuonna 2019 Terrafamen liikevaihto oli 310 MEUR ja yhtiön teollisuusalueella työskenteli noin 1500 työntekijää, joista kumppaniyritysten osuus oli noin puolet. www.terrafame.fi