Julkaistu 21.10.2020 klo 10.30

Terrafame on allekirjoittanut YK:n Global Compact -aloitteen

Terrafame on hyväksytty mukaan YK:n Global Compact aloitteeseen lokakuussa 2020.

Yhtiö on sitoutunut tukemaan ja soveltamaan toiminnoissaan ja strategioissaan aloitteen kymmentä periaatetta, jotka koskevat ihmisoikeuksia, työvoimaa, ympäristöä ja korruption torjuntaa.

Aloitteen on allekirjoittanut yli 11 000 yritystä yli 150 maasta. Global Compact on maailman suurin yritysvastuuhanke.

Toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen: ”Vastuullisuus on Terrafamen strategian ytimessä. Osallistumme ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun keventämällä liikenteen hiilijalanjälkeä vastuullisesti tuotettujen akkukemikaalien avulla. Lisäksi tunnustamme hyvän yrityskansalaisuuden kokonaisvaltaisen arvon ja haluamme osoittaa sitoutumisemme kestäviin liiketoimintakäytäntöihin liittymällä Global Compact -hankkeeseen."

Terrafame raportoi edistymisestään Global Compact -hankkeen kymmenen periaatteen toteuttamisessa vuotuisessa vastuullisuuskatsauksessaan.

Joni Lukkaroinen, toimitusjohtaja, Terrafame Oy, p. 020 7130 800 (vaihde), joni.lukkaroinen(at)terrafame.fi

Terrafamen toiminnan tarkoituksena on keventää liikenteen hiilijalanjälkeä vastuullisesti tuotetuilla akkukemikaaleilla. Terrafamen yhdelle teollisuusalueelle sijoittuva integroitu tuotanto omasta kaivoksesta akkukemikaaleiksi on ainutlaatuinen energiatehokas kokonaisuus, joka tarjoaa asiakkaille läpinäkyvän, jäljitettävän ja aidosti eurooppalaisen akkukemikaalien tuotantoketjun. Terrafame aloittaa akkukemikaalien tuotannon vuoden 2021 alkupuolella. Uusi tehdas on yksi maailman suurimmista sähköautojen akuissa käytettävien akkukemikaalien tuotantolinjoista ja sen tuottaman nikkelisulfaatin hiilijalanjälki on yli 60 prosenttia pienempi kuin teollisuudessa keskimäärin.

Terrafame Oy on perustettu vuonna 2015 ja sen tuotantolaitokset sijaitsevat Sotkamossa. Vuonna 2019 Terrafamen liikevaihto oli 310 MEUR ja yhtiön teollisuusalueella työskenteli noin 1500 työntekijää, joista kumppaniyritysten osuus oli noin puolet. www.terrafame.fi