Julkaistu 16.09.2020 klo 08.26

Terrafame hyödyntää privaattiverkkoa akkukemikaalitehtaassaan Sotkamossa

Terrafamen uuden akkukemikaalitehtaan järjestelmissä tullaan hyödyntämään prosessialueelle rakennettavaa privaattiverkkoa eli yrityksen omaan käyttöön räätälöityä mobiiliverkkoa. Uudenlaisen verkon käyttömahdollisuuksia hyödynnetään liikkuvan kameravalvonnan, prosessilaitteiden kunnonvalvonnan, prosessin valvonnan ja ohjauksen, osalta.

Yksityisten mobiiliverkkojen hyödyntäminen teollisuudessa ottaa merkittäviä edistysaskeleita. Terrafame on ottamassa privaattiverkkoa käyttöönsä Sotkamossa syksyn 2020 aikana. Yrityksen omaan käyttöön rakennettu verkko mahdollistaa ensi alkuun akkukemikaalituotannon prosessiautomaation langattoman seuraamisen mobiililaitteilta käsin. Jatkossa privaattiverkkoa tullaan hyödyntämään tuotannon ja kunnossapidon muilla osa-alueilla.

Akkukemikaalien valmistuksessa prosessiautomaatiolla on tärkeä rooli, ja sen kehittämiseen privaattiverkon ominaisuudet sopivat erinomaisesti. Koska verkkoon pääsevät vain ennalta määritellyt päätelaitteet, ei verkko pääse ruuhkautumaan. Tasalaatuinen ja ennen kaikkea lyhyt viive pitää huolen siitä, että automaatio ja verkossa olevat laitteet toimivat moitteettomasti.

"Tuotannollisten ydintoimintojen mobilisointi edellyttää käytettävältä verkolta luotettavuutta niin tietoturvan kuin käyttövarmuuden osalta. Laajalla alueellamme perinteisemmät langattomien verkkojen tekniikat eivät tule kyseeseen. Asia ratkeaa omalla 4G –verkolla ja sen jälkeen monet mahdollisuudet aukeavat", kertoo Terrafamen tietohallintopäällikkö Johannes Lukkari.

"Kiinnostus privaattiverkkoja kohtaan on selkeästi nousussa eri teollisuuden aloilla. Terrafame on alansa edelläkävijänä näyttämässä suuntaa automaation kehittämisessä metalliteollisuudessa. Privaattiverkon takaama palvelun laatu ja korkea suorituskyky tuovat heille monia kehitysmahdollisuuksia jo nyt ja tulevaisuudessa. Asiakaskohtainen verkko on myös tietoturvallinen ratkaisu", havainnollistaa Elisan mobiiliratkaisuiden liiketoimintajohtaja Eetu Prieur.

Lisätiedot:

Johannes Lukkari, tietohallintopäällikkö, Terrafame, p. 020 7130 800 (vaihde)

Terrafame Oy on vuonna 2015 perustettu suomalainen monimetalliyhtiö, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Sotkamossa. Yhtiön bioliuotusta hyödyntävä tuotantoprosessi on ainutlaatuinen ja sen hiilijalanjälki selvästi perinteisiä nikkelin tuotantoteknologioita matalampi. Terrafame rakentaa parhaillaan yhtä maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista, jonka myötä yhtiö siirtyy jalostusketjussa eteenpäin metallipuolituotteiden valmistajasta sähköautojen akuissa käytettävien akkukemikaalien tuottajaksi. Vuonna 2019 Terrafamen liikevaihto oli 310 MEUR ja yhtiön teollisuusalueella työskenteli noin 1500 työntekijää, joista kumppaniyritysten osuus oli noin puolet. www.terrafame.fi