Julkaistu 27.11.2017 klo 15.51

Savusukeltajat harjoittelivat pelastustöitä aidon tuntuisissa olosuhteissa

Terrafamen palokunta ja Kainuun pelastuslaitos pitivät viikonloppuna osittain yhteisen pelastusharjoituksen Pirttimäessä, reilun 10 kilometrin päässä Terrafamen tehdasalueelta. Harjoituksen yhteydessä vanhan, huonokuntoisen koulun pihapiirin rakennuksia poltettiin hallitusti huone ja rakennus kerrallaan.

Terrafamen pelastusesimies Ari-Pekka Pappila kertoo, että harjoitus sujui suunnitellusti ja erityisesti savusukeltajat saivat päivien aikana hyvää harjoitusta. Heidän tehtävänään oli mennä pareittain palavaan tilaan, etsiä sieltä nukkeuhri ja suorittaa sammutustyö. Osana harjoituksia testattiin myös paineilmamaskiin kiinnitettävää lämpökameraa, joka auttaa näkemään kohteen vaikeissakin olosuhteissa. Heti harjoituksen perään jokainen harjoituspari sai kouluttajilta palautteen toiminnastaan.

Savusukeltajat nimetään vuosittain testauksen ja koulutuksen perusteella. Testiosuus sisältää fyysisen ja psyykkisen kunnon testaamisen. Hyvää fyysistä kuntoa tarvitaan mm. 25–30 kiloa painavien varusteiden kantamiseen ja käyttöön. Psyykkistä kuntoa vaaditaan siihen, että savusukeltaja kykenee toimimaan ahtaissakin paikoissa kuumuudesta huolimatta. Lisäksi savusukeltajien on osallistuttava koulutukseen vuosittain mahdollisimman aidon tuntuisissa olosuhteissa.

Terrafamella ja Kainuun pelastuslaitoksella on ollut vuoden 2017 alusta lähtien yhteistyösopimus, jonka mukaisesti Terrafamen palokuntaa ja sen kalustoa voidaan hyödyntää myös yhtiön teollisuusalueen ulkopuolella erilaisissa hälytystehtävissä. Terrafame puolestaan saa tarvittaessa tukea pelastustyöhön Kainuun pelastuslaitokselta. Lisäksi pidetään yhteisiä harjoituksia.

Terrafame Oy on suomalainen monimetalliyhtiö, joka tuottaa nikkeliä, sinkkiä ja kobolttia Sotkamossa sijaitsevalla kaivoksellaan ja metallitehtaallaan. Tavoitteenamme on ympäristön kannalta kestävä, turvallinen ja kannattava liiketoiminta.