Julkaistu 08.10.2021 klo 10.00

Renault-konserni ja Terrafame yhteistyöhön koskien vastuullisia akkumateriaaleja

Renault-konserni on johtava tehokkaiden, vähähiilisten ja uudelleenkäytettävien akkuteknologioiden hyödyntäjä. Yhtiö on kehittämässä Pohjois-Ranskaan ainutlaatuista ElectriCity-nimistä sähköekosysteemiä. Konsernin tavoitteena on olla hiilineutraali Euroopassa vuoteen 2040 mennessä. Renault on vastikään sopinut myös saksalaisen Vulcan-yhtiön kanssa vähähiilisistä litiumtoimituksista sekä Veolia & Solvay -yhteisyrityksen kanssa akkumateriaalien kierrättämisestä suljetussa kierrossa. Näiden sekä nyt tuoreimman Terrafamen kanssa sovitun nikkelisulfaattia koskevan yhteistyön myötä Renault ottaa uuden merkittävän askeleen kohti sähköautojen ympäristöjalanjäljen pienentämistä läpi niiden elinkaaren.

”Kumppanuus Terrafamen kanssa on tärkeä osa tavoitettamme pienentää tuotantoketjumme päästöjä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Vähäinen hiilijalanjälki ja akkukemikaalien jäljitettävyys ovat meille ratkaisevia seikkoja. Terrafamella on ainutlaatuisen tuotantomenetelmänsä kautta selkeä kilpailuetu vastuullisuuden osalta, sillä heidän nikkelisulfaattinsa hiilijalanjälki on yli 60 prosenttia pienempi kuin alalla keskimäärin”, kertoo Renault-konsernin allianssiosto-organisaation johtaja Gianluca De Ficchy.

”Olemme erittäin ylpeitä vahvistaessamme eurooppalaisen akkuarvoketjun vastuullisuutta yhdessä Renault-konsernin kanssa. Olemme myös vaikuttuneita Renaultin kunnianhimoisesta suhtautumisesta päästöttömään ja kestävään liikenteeseen. Aiesopimus asettaa selkeät suuntaviivat Terrafamen tulevalle vuosikymmenelle, ja on hyvin todennäköistä, että tulemme tämän yhteistyön puitteissa toimittamaan Renault-konsernille nikkelisulfaattia vuosittain yli 300 000 sähköautoon. Odotamme innolla vuosien hedelmällistä yhteistyötä liikenteen ja kuljetuksen vapauttamisessa hiilipäästöistä”, kertoo Terrafamen toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen.

Suora kumppanuus johtavan autovalmistajan sekä materiaalitoimittajan välillä on koko akkumateriaalien arvoketjua mullistava toimintatapa. Terrafamen bioliuotukseen perustuva tuotantoprosessi käyttää noin 90 prosenttia vähemmän energiaa nikkelisulfaatin tuotannossa kuin alalla keskimäärin. Lisäksi Terrafamen integroitu tuotantoprosessi alkaa kaivoksesta ja päättyy akkukemikaalituotantoon yhdellä ja samalla teollisuusalueella. Nämä ainutlaatuiset ja energiatehokkaat ominaisuudet mahdollistavat vastuullisemman tuotannon ja täysin läpinäkyvän arvoketjun. Tarkkojen mittareiden lisäksi sitoutuminen koko arvoketjun yli helpottaa kaikkien ketjun osapuolien riskienhallinta- ja hinnoittelukäytäntöjä.

Aieopimus ei ole sitova toimitussopimus vaan se kuvaa osapuolten yhteisymmärrystä jaetuista tavoitteista ja aikomusta syventää yhteistyötä akkujen arvoketjun kehittämiseksi sekä toimitussopimuksen solmimiseksi. Myös muita sähköautojen akkuarvoketjun toimijoita on tarkoitus ottaa mukaan tähän kehitykseen luomalla sitovia yhteistyösopimuksia.

Renault-konserni
Delphine Dumonceau
M + 6 09 36 40 53
Delphine.dumonceau-costes@renault.com

Terrafame
Joni Lukkaroinen (CEO)
tel. +358 20 713 0890*
joni.lukkaroinen@terrafame.fi

Lisätietoja Terrafamesta

Terrafame keventää liikenteen hiilijalanjälkeä toimittamalla globaalille akkuteollisuudelle vastuullisesti tuotettuja akkukemikaaleja. Terrafamen teollisuusalueella sijaitsee yksi maailman suurimmista sähköajoneuvojen akuissa käytettävien akkukemikaalien tuotantolinjoista. Laitos pystyy tuottamaan nikkelisulfaattia noin miljoonan sähköautoon vuodessa. Terrafamen tuottaman nikkelisulfaatin hiilijalanjälki on yksi teollisuuden pienimmistä.
Terrafamen integroitu, ainutlaatuinen ja energiatehokas tuotantoprosessi kaivoksesta akkukemikaaleihin sijaitsee yhdellä ja samalla teollisuusalueella. Se tarjoaa asiakkaille läpinäkyvän, jäljitettävän ja aidosti eurooppalaisen akkukemikaalien tuotantoketjun.

Vuonna 2020 Terrafamen liikevaihto oli 338 miljoonaa euroa. Terrafame on määrällä mitattuna Euroopan suurin nikkelin tuottaja. Yhtiön teollisuusalueella työskentelee noin 1 600 henkilöä, joista noin puolet on kumppaniyritysten työntekijöitä.

Lisätietoja Renault-konsernista

Renault-konserni kuuluu uudistuvan liikkumisen kärkijoukkoihin. Nissan- ja Mitsubishi-kumppanuuksien vahvistama ja ainutlaatuisen sähköistymisosaamisen hallitseva Renault-konserni koostuu viidestä brändistä – Renault, Dacia, LADA, Alpine ja Mobilize – jotka tarjoavat vastuullisia ja innovatiivisia liikkumisen ratkaisuja asiakkailleen. Konserni toimii yli 130 maassa ja myi 2,9 miljoonaa ajoneuvoa vuonna 2020. Yhtiö työllistää yli 170 000 henkilöä, jotka toteuttavat päivittäin yrityksen päämäärää tuoda ihmisiä lähemmäs toisiaan ekologisen liikenteen avulla. Renault-konserni on sitoutunut kunnianhimoiseen arvoa luovaan muutokseen, ja on valmis haasteisiin niin tien päällä kuin kilpailuissa. Se on uusien teknologioiden ja palveluiden kehittämisen keskiössä, joihin kuuluu myös uusi mallisto aiempaakin kilpailukykyisempiä, tasapainoisempia ja sähköistettyjä ajoneuvoja. Ympäristötavoitteiden mukaisesti konsernin tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius Euroopassa vuoteen 2040 mennessä.

www.renaultgroup.com/en/